تبلیغات
فاتحان شایلان - مطالب اردیبهشت 1395
 
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مهندس نوری
موضوعات
نویسندگان
نظرسنجی
با سلام خدمت عزیزان از نظرات شما دوستان در ساختن وبلاگ مفید و کاربردی استفاده و استقبال خواهیم کرد . با تشکر





جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
کد آهنگابزار وب مستر
فاتحان شایلان
با تو خواهم زیست فقط چرا که انان كه با افكاری پاك و فطرتی زیبا در قلب دیگران جای دارند را هرگز هراسی از فراموشی نیست




خانواده:

 خانواده به عنوان نخستین گروه راهنمایی با دوام ترین عاملی است که در رشد شخصیت تأثیر خانواده می گذرد بخصوص در سنین اولیه که کودک نقش پذیری بیشتری دارد از اهمیت بیشتری برحوردار است .کودک در محیط خانوادگی خود وبه وسیله آن با زندگی جمعی و فرهنگی جامعه خود آشنا می شود .

به طورکلی فرهنگ وماهیت زندگی خانواده ، روابط والدین با یکدیگر وبا فرزندان ، سن وروابط فرزندان با یکدیگر ، موفقیت اقتصادی واجتماعی خانواده ریال افکار وعقاید آداب ورسوم متداول در خانواده در رشد وتکامل روانی وشخصیت فرد موثر ند .

گروه همسالان:

گروه همسالان بعد از خانواده تآثیر بسزایی در رشد وتکامل روانی وبخصوص رشد عاطفی واجتماعی فرد دارند .افراد در مرحله ی بلوغ بیش از هر مرحله ی دیگر از رشد تحت تآثیر گروه همسالان قرار می گیرند زیرا در این دوره فرد از اتکای خود به خانواده می تاهد وبرای شناخت وتعیین هویت خود معمولاً به گروه همسالان تکیه می کند وارزش ها ومعیار های انها را تا حدود زیاد ی ملاک رفتارخوه قرار می دهد.

عوامل اجتماعی :

 منظور از عوامل اجتماعی ( social   factors) عواملی هستند که در محیط اجتماعی فرد وجود دارند از جمله این عوامل می توان مدرسه ، وسایل ارتباط جمعی ، (رادیو – تلویزیون ، سینما ، تأثیر ونشریات ) آداب ورسوم ، فرهنگ اصلی و فرهنگ های فرعی یا کوچکتر (فرهنگ های بومی )جامعه ومعیارهای اخلاقی را نام برد.

 وراثت:

 این عامل اساسی در صورتی که در کسب مهارت ه وتوانایی های مختلف ، عادت ها وویژگی های مربوط به شخصیت ، محیط نقش اساسی تری دارد ولذا وقتی شرایط محیط برای تآمین  نیازهای اساسی  کودک ونوجوان مساعد نباشد امکانات ارثی مجال رشد وپروش پیدا نمی کنند .

آنچه تجربه نشان داده است این است که  هرچه محیط بد مانع بروز بعضی از صفات خوب ارثی نیست ، ولی  محیط خوب نیز نمی تواند جانشین وضع ارثی ید باشد .

وراثت صفاتی را به طور ارثی در فرد قرار داد وامکاناتی را برای او بوجود می آورد و محیط مساعد استعداد ما وامکانات ارثی را که بالقوه در اوست به صورت فعل در می آورد ( محمد علی احمد وند 87 )

اثر خشونت برخشونت کودک:

 هریک تعدادی از نگرشهای ، عاد ت ، صفات شخصیتی  را تنها به این خاطر داداست که توسط محیط تقویت شده وامکانشکوفایی پیدا کرده است ، حال آنکه بعضی دیگر به طور دایم منع گردیده است .برای اثبات اثر محیط در ایجاد صفات شخصیتی خاص می توان  مواردی را ذکر کرد که عملاً برای اکثر مربیان وروان شناسان پیش می آید .بارها دیده ایم که والدین فرزندان خود را پیش روان شناس یا مشاور خانوادگی برد ه اند واز بی ادادگی –فعل پذیری – عدم فعالیت وعدم ابتکار آنها شکوه کرده اند در اکثر این موارد معلوم شد ه است که والدین از همان ابتدای زندگی کودک ، رفتار تسلط طلبانه نسبت به او پیش گرفته اند او را عملاً از انجام هرنوع عمل مستقلی باز داشته اند ف هرگز اجازه تصمیم گیری به او نداه اند وبه طور دایم کارهای اورا ، چه دربازی وچه در تحصیل کنترل کرده اند .

بدیهی است که این نوع رفتارها ، برحسب طبعیت کود ک ، نتایج متفاوتی خواهد داشت بدین ترتیب که اعمال قدرت ممکن است یکی را به طغیان وادار کند ودیگری را دورو بار بیاورد .اما در اکثر موارد کودک را به تبعیت طلبی سوق می دهد ک ه معمولا به صورت اجتناب از چون وچرا کردن ونداشتن ابتکار جلوه می کند . تجربیات نشان می دهد که کدکان خانواده  های سخت گیر به طور مطلق به قدرت خارجی وابسته اند . در اثر فقدان تحریک وفقدان موقیت مناسب ، بعضی از قسمتهای رفتار ، بعضی از مکانیسهای هرگز تشکیل نمی شود ودرنتیجه حضور پیدا نمی کند .

 روانشناسی رشد نشان داده است که درطول زندگی کودک ، مراحلی وجود دارد که در جریان ان باید بعضی تجربه ها حاصل شود تامنجر به تحول طبیعی گردد ، اگر این تجربه ها به موقع صورت نگیرد تحرکات معین اثرات لازم را نخواهد داشت ( دگتر حمزه گنجی .1371 ، 90) 

واکنش های عصبی کودکان :

 مهترین عامل ایجاد عوارض عصبی در کودکان محیط نا مناسب خانواده ورفتار نا متعادل والدین آنهاست درصورتیکه طفل در محیط خانواده نباشد عوامل محیطی دیگر مانند بی مهری اطرافیان – خشونت وپرخاشگری واحتمالاً ضرب وجرم کودک علل ایجاد کنند ه این واکنش می باشد .

 والدین عصبی خواهد داشت بندرت در محیط خانواده ای که محبت وصفا ورفتار متعادل در آن وجود دارد حالات غیر عادی خصوصاً واکنش های عصبی در فرزندان دیده می شود بدیهی است باید  زمینه عصبی طفل را نیز از نظر دور نداشت .برخی از کودکان حساس ترند ودستگاه عصبی آنان طوری است که پس از قرار گرفتن در شرایط نا مناسب  سریعتر از همسالان خود تحی تأثیر قرار می گیرند تریدی نیست این کودکان زمینه بیشتری برای شان دان حالات عصبی دارند .

واکنش غمگین در اطفال:

 این واکنش در کودکان به طور چشمگیری ملاحضه می شود .تظاهرات ان به صورت گوشه گیری – انزواطلبی یا حالا غمگین مانند گریه وبهانه جویی میباشد علت اصلی این واکنش ها بی مهری والدین  یا سختگیری آنان است .زمینه شخصیتی نیز در ظهور این علایم موثر است در برخی از کودکان عوامل نامناسب محیطی سب آشکار شدن پرخاشگری شده در بعضی دیگر از وسیله دفاعی درون فکنی (lntrogcctin) حتالات غمگین ظاهر می گردد.(محمد علی احمد وند – 1372، 129)

نتیجه گیری:

شخصیت کودک در ابتدا همچون صفحه ای سفید است که می توان با ایجاد نقش وطرح دلخواه ، شخصیت اورا شکل داد. ولی نقش دهنگان اصلی پدر ومادر به عنوان آموزگارران اولیه ودر مرحله ی بعد هم گروه دوستان وهمکلاسی به عنوان همانند سازی خود با انان است .

کودک در حکم دانه ای کوچک که پدر برای ان حکم آفتاب ومادر حکم آب را دارد .تا این دانه ی کوچک رشد یافته ، ریشه ای محکم در خاک دوانید ه واز راه صراط مستقیم سربر کمال آسمان برده ونمایانگر واقعی از شخصیت برتر که همان کمال مطلوب ونهایی است برسد .

- چگو نگی  شگل گیری شخصیت وتأثیر ی که والدین بر آن دارند بحثی بزرگ است  که هزارراه نرفته وپرپیچ وخم را به جویند گان این  شاخه از دانش می آموزد .





نوع مطلب :
برچسب ها : شکل گیری شخصیت کودک،
لینک های مرتبط :


جمعه 31 اردیبهشت 1395 :: نویسنده : مهندس نوری
نظرات ()

بهداشت جنسی زنان

به علت ساختار تناسلی زن‌ها ابتلا به عفونت در میان آنها بسیار رایج است و برای پیشگیری از بیماری موارد زیر پیشنهاد می‌گردد:
  1. پس از ادرار کردن و اجابت مزاج همیشه از سمت جلو بطرف عقب خود را بشویید. این کار از رانده شدن باکتریهای نواحی مقعد به مهبل جلوگیری می‌کند.
  2. در طی روز لباسهای زیر با جنس الیاف نخی به تن کنید. از پوشیدن لباسهای بدون تهویه مانند لباسهای نایلونی و ساخته شده ازسایر الیاف مصنوعی خودداری کنید. تا آنجا که ممکن است شبها بدون لباس زیر بخوابید تا مهبل با جریان هوا در تماس باشد.
  3. از پوشیدن لباسهای تنگ مانند شلوار جین، جوراب شلواری و مایو به مدت طولانی اجتناب کنید. لباسهای گشاد و راحت به تن کنید.
  4. برای شستشوی لباسهای زیر خود از شوینده‌های غیر معطر و ملایم استفاده کنید.
  5. از وان آب داغ و جکوزی استفاده نکنید.
  6. کاندومها و دیافراگمهای از جنس لاتکس و ژلهای اسپرم کش در برخی از زنان ایجاد تحریک می‌کنند که باید از سایر روشهای جلوگیری از بارداری استفاده گردد.
  7. حین مقاربت جنسی از لغزنده کننده‌های (لوبریکیشن) پایه آب (محلول در آب) و غیر معطر استفاده کنید. از وازلین و لوبریکیشنهای حاوی سیلیکون استفاده نکنید.
  8. لباسهای زیر خود را حداقل هر دو روز در میان عوض کنید.
  9. حتما قبل و پس از آمیزش جنسی ادرار کنید.
  10. از پودر تالک در اطراف مهبل استفاده نکنید زیرا که پودر تالک رطوبت را در خود نگه می‌دارد.
  11. در صورتی که از تامپون در دوران قاعدگی استفاده می‌کنید حداکثر آن را هر ۴-۳ ساعت یکبار عوض کنید. پیش از گذاشتن تامپون دستهای خود را کاملا بشویید. در طی خواب شبانه هیچگاه از تامپون استفاده نکنید و جای آن از پدهای بهداشتی استفاده کنید.
  12. نوار بهداشتی (پد) را می‌بایست هر ۶-۴ ساعت یکبار (حداکثر ۸ ساعت) عوض کرد. پیش از گذاشتن پد نیز دستهای خود را با آب و صابون بشویید.
  13. از تامپون، نوارهای بهداشتی و دستمال توالت معطر استفاده نکنید.
  14. همیشه مهبل و اطراف آن را خشک و تمیز نگه دارید. رطوبت رشد میکروبها و قارچها را سرعت می‌بخشد.
  15. بطور منظم سطح خارجی مهبل را با آب ولرم شستشو دهید. برای شستن مهبل نیازی به استفاده ازصابون نمی‌باشد.
  16. حین استحمام از صابون و شامپوهای غیر معطر و ملایم استقاده کنید. از وان کف صابون نیز استفاده نکنید.
  17. هیچگاه لباسهای خیس و مرطوب را بتن نکنید. چنانچه لباسهایتان خیس شد فورا آن را عوض کنید.
  18. هنگام شامپو کردن و آب کشیدن موها حین استحمام سر خود را بسمت جلو خم کنید تا شامپو با مهبل و ناحیه تناسلی تماس نیابد.
  19. پس از استحمام با یک حوله نرم ناحیه تناسلی را به ملایمت خشک کنید. برای این کار می‌توانید از سشوار (با درجه باد سرد) نیز استفاده کنید.
  20. هیچگاه ادرار خود را نگه ندارید.
  21. از دوش مهبل استفاده نکنید. چراکه این عمل ترشحات و باکتریهای طبیعی و محافظ مهبل را می‌شوید.
  22. پس از استحمام ادرار کنید.
  23. از روابط جنسی پر خطر اجتناب کنید.
  24. در طی روز آب فراوان بنوشید. استرس و وزن خود را نیز کاهش دهید.
  25. مصرف روزانه ماست از بروز عفونتهای قارچی مهبل جلوگیری می‌کند.
  26. مصرف بی رویه و سر خود آنتی بیوتیکها میکروبهای مفید و طبیعی مهبل را از میان برده و زمینه ابتلا به عفونتهای قارچی را افزایش می‌دهد.
  27. خانمهای که در دوران حاملگی، شیر دهی و یائسگی می‌باشند و همچنین خانمهایی که از قرصهای ضد بارداری استفاده می‌کنند از آنجایی که سطوح هورمونهای بدن آنها دستخوش تغییر می‌شود می‌بایست بیشتر بهداشت فردی خود را رعایت کنند.




نوع مطلب :
برچسب ها : بهداشت جنسی زنان،
لینک های مرتبط :


جمعه 31 اردیبهشت 1395 :: نویسنده : مهندس نوری
نظرات ()

  بهداشت روان ,بیماری های روانی

هیچ انسانی در برابر بیماری های روانی مصونیت ندارد. پیشگیری از پیدایش بیماری های روانی و سالم کردن محیط روانی از ضروریات اولیه تامین بهداشت روانی محسوب می شود. بهداشت روانی فقط به تشریح علل اختلالات نمی پردازد، بلکه پیشگیری ناراحتی های روانی به معنای وسیع آن به منظور جلوگیری از وقوع بیماری های شدید روانی را دنبال می کند. بهداشت روانی دارای اصولی است که می توان به اختصار به انها  اشاره کرد.

بهداشت روان


احترام به شخصیت خود و دیگران
احترام به شخصیت خود و دیگران  یعنی این که  یک شخص خود را دوست بدارد و به دیگران احترام بگذارد. فرد سالم احساس می کند که افراد جامعه او را مورد پذیرش قرار می دهند و او نیز به نظر موافق به آنها می نگرد و برای خود و آنها احترام قائل است. اصول بهداشت روانی مبتنی بر تقویت افراد استوار شده  است و از تخریب شخصیت افراد تا جایی که امکان داشته باشد جلوگیری می کند.

تقویت مکانیسم های تشویقی به جای تنبیه و پیشه گرفتن بردباری و چشم پوشی از بعضی کارهای منفی می تواند در این راستا معنی شود.
روبرو شدن با واقعیات اجتماعی و زندگی
روبرو شدن با واقعیات اجتماعی و زندگی از اصول مهم بهداشت روانی محسوب می شود. شخص باید خود را آن گونه که هست قبول کند. کشمکش و عدم قبول واقعیات اغلب موجب بروز اختلال روانی می شود. خیلی ازنه  تنها نقص های خود را قبول نمی کنند بلکه با مکانیسم های مختلف سعی دارند آن را بپوشانند، یا این که بدون در نظر گرفتن توان و استعداد خود کاری را شروع می کنند که عاقبتی جز سرخوردگی و شکست ندارد و نهایتا به وازدگی و بی تفاوتی می انجامد. در هر عملی اصل علت و معلول حاکم است و رفتار بشر نیز از این قاعده جدا نیست. رفتار انسان تابع تمامیت وجود اوست به این مهنی که روان تابع جسم است.  هر انسان بر اثر ارتباط خصوصیات روانی و جسمی خود، دست به عمل می زند و هیچ رفتاری جدای از این چهارچوب صورت نمی گیرد. برای بررسی و اظهار نظر در مورد هر چیز باید کلیت آن را در نظر گرفت.
دانستن و ارزش دادن به نیازهای اولیه 
بهداشت روانی مستلزم دانستن و ارزش دادن به نیازهای اولیه  انسان است. احتیاجات و نیازهای جسمانی و روانی بسیار مهم هستند. بشر دائما از این نیازها تاثیر می پذیرد و به نسبت محرومیت و ارضاء آنها رفتارش تغییر می کند. شخصی که  این اصول را بفهمد غالبا واقع بینانه با مشکلات زندگی برخورد می کند و دلسرد نمی شود. او می داند که احتیاجات فرد هیچ گاه کاملا مطابق میل او برآورده نمی شود. او می پذیرد که تعارض روانی اغلب ممکن است اتفاق بیفتد و برای مقابله با آن خود را آماده می کند. این چنین است که در زندگی هدفی را دنبال می کند و سعی دارد تا جایی که امکان دارد به ان هدف نایل آید. او دیگران را آن گونه که هستند قبول دارد، و از برخوردهای ایده آلیستی دوری می کند.
مقابله با مشکلات عاطفی
مشکلات عاطفی جزیی از  زندگی محسوب می شوند. سلامتی روانی به نحوه برخورد با این مشکلات و یافتن بهترین راه حل برای غلبه بر آنها بستگی دارد. بهداشت روانی قوانین مربوط به سلامت عاطفی و روانی را در بر می گیرد. گسترش بهداشت روانی به مطالعه افراد در شخصیت خویش نیز بستگی دارد. روابط و چگونگی آن با مردم و توانایی سازگاری با آن مهمترین عامل در احساس خوشی و شادکامی است. انسان بیش از تنفر، خصومت و دشمنی به دوستی نیاز دارد، اینکه دوست داشته باشد و دوست بدارد. بیماریهای روانی تقریبا همیشه به این حقیقت که بیمار قادر نیست دوست بدارد و عشق بورزد مربوط می شود.
به دست آوردن رضایت از زندگی 
به دست آوردن رضایت از زندگی  برای بهداشت روانی ضروری است.  رضایت ممکن است از احساس برتری و پیشرفت، از رسیدن به نیاز و آرزوهای شخصی، مقابله با مشکلات و ناملایمات و موارد دیگر به دست می آید. رضایت پشتوانه قوی و نیرومندی برای مقابله با مشکلات است. توانایی در کسب رضایت  به انسان استقامت می دهد و موجب خشنودی درونی می شود. خشنودی واقعی به این بستگی دارد که انسان نیازمندی های درونی و پنهان خود را به شکلی که جامعه پسند می باشد در آورد. برای سلامتی روانی آدمی باید یاد بگیرد که چگونه از کارهایش رضایت کسب کند. کسب رضایت با اتکا به نفس، کاردانی، آزادی ، استقالال و تدبیر همبستگی تنگاتنگی دارد. وابستگی می تواند گاهی حالت افراطی بگیرد، در این صورت به جای احساس رضایت، احساس ملامت به وجود می آید.
نیاز به احساس امنیت
نیاز به احساس امنیت یکی دیگر از نیازهای اساسی انسان است. وقتی انسان احساس عدم امنیت کند، تنش و نگرانی وجودش را در بر می گیرد و او را آزار می دهد، بی اعتمادی میان دوستان یکی از تهدیدهایی است که سلامت روان را به مخاطره می اندازد. توانایی راحت و صمیمی بودن، احساس تعلق داشتن، شناخته شدن، داشتن موقعیت مناسب و خوب در میان دیگران و مسائلی از این قبیل به آسانی بدست نمی آید، بلکه یک برنامه ریزی درست و منطقی می خواهد. احساس ناامنی عاطفی به شکل مزمن و طولانی فشار سنگین به انسان وارد می سازد که ممکن است به بیماری مشخص منجر شود.

 

بهداشت روان ,بیماری های روانی

برای پرورش روان سالم و حفظ  آن چه باید کرد؟!
کسی که می خواهد کاری انجام دهد باید بداند که چگونه این امر را صورت دهد تا بتواند  به اهداف والاتری نایل آید. خانواده مهمترین سهم را در شکل دهی بهداشت روانی و شخصیت دارا می باشد، خانواده ای که در آن عشق، علاقه و محبت به اندازه کافی مبادله می شود، سلامت روانی افراد آن تا حد زیادی تامین است.


بهداشت روان در خانواده
در خانواده اگر شخص یاد بگیرد که محبت کند، عشق بورزد و تنفر و خشم های خود را کنترل و پنهان کند در بزرگسالی مشکلی پیدا نمی کند. تنفر و دشمنی در شکل های مختلفش برای انسان مشکل آفرین است. محبت کردن را باید از کودکی آموخت.

کودکان محبت کردن را از والدین می آموزند. کودکانی که مهر و علاقه ندیده اند یک نوع خلاء عاطفی و روانی در خود احساس می کنند چون هرگز فرصت نداشته اند که عشق خود را بروز دهند.

نخست باید فرد یاد بگیرد که مشکلات خود را چگونه شناسایی و رفع کند. با کوشش مستمر و واقعی،  هر کس می تواند تغییرات زیادی در برداشت ها، نقطه نظرات و اعمال خود به وجود آورد. شخصیت انسان در پروسه تکامل در خود نیرویی را به وجود می آورد که می تواند به صورت یک پلیس درونی عمل کند. ا

ین نیرو مسئولیت حفظ و هماهنگی رفتار شخص را برعهده می گیرد. فرزندان معمولا ارزش ها و معیارهای والدین خود را یاد می گیرند. اجتماع نیز چون قوانین خود را داشته و هر کس که در جامعه زندگی می کند باید از قوانین آن پیروی کند. هر کس که رفتارش از خودخواهی سرچشمه گرفته باشد در بیشتر مواقع بدون شک در رفتار با دیگران با مشکل روبرو می شود خودکنترلی مشکل ترین درسی است که هر فرد باید آن را یاد بگیرد.

خصوصیات افراد رشد یافته چیست؟
وقتی می توان گفت که کسی رشد یافته است و دارای بهداشت روانی است که بتواند:

*برای دیگران بتواند رضایت ایجاد کندو

*در ایجاد رضایت و وفاداری توانا باشد.

*از ایجاد رضایت برای دیگران احساس رضایت کند.

*با رضایت دیگران خود نیز خشنود شود.

*از اوقات فراغت خود ساعت های خوشی به وجود آورد.

*از اوقات فراغت به بهترین شکل برای پیشرفت استفاده کند.

*در یادگیری توانا باشد.

*از ترس و اضطراب راحت باشد.

*بر مشکلات به راحتی غلبه کند.

*به سوی اهداف تعیین شده حرکت کند.

*از اشتباهات خود درس بگیرد.

*روحیه عالی و همراه با رضایت داشته باشد.





نوع مطلب :
برچسب ها : بهداشت روان،
لینک های مرتبط :


جمعه 31 اردیبهشت 1395 :: نویسنده : مهندس نوری
نظرات ()