تبلیغات
فاتحان شایلان - ورزش
 
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مهندس شایلان نوری
موضوعات
نظرسنجی
با سلام خدمت عزیزان از نظرات شما دوستان در ساختن وبلاگ مفید و کاربردی استفاده و استقبال خواهیم کرد . با تشکر





جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
کد آهنگابزار وب مستر
فاتحان شایلان
با تو خواهم زیست فقط چرا که انان كه با افكاری پاك و فطرتی زیبا در قلب دیگران جای دارند را هرگز هراسی از فراموشی نیست




چگونگی انجام ورزش در سنین و دوره های مختلف زندگی انسان:

ورزش در سنین 11 الی 14 سالگی

تغییرات

اساسی و قابل ملاحظه، از اوایل تا اواخردوره نوجوانی و ثابت نبودن سرعت این تغییرات از مشكلات  مراقبت از نوجوانان در ورزش است. همان طور كه می دانید شروع و سرعت رشد بلوغ

 متغیر است و ممكن است بالیدگی افراد یك تیم تفاوتهای زیاد داشته باشد. چنانچه در بعضی از رشته های ورزشی، گروه بندی افراد بر اساس وزن بدن و دربعضی دیگرگروه بندی بر اساس سن تقویمی تعیین می شود. برای به حداقل رساندن تفاوتهای فردی در این گروه سنی می توان از پارامتر های فیزیولوژیكی  مثل طبقه بندی تانر (تعیین بالیدگی جنسی بر اساس صفات ثانویه جنسی)و سن استخوانی استفاده كرد. لیكن تعیین این پارامترها در گروه های بزرگی كه در ورزشهای سازمان یافته شركت می كنند عملی نیست امامشكلی  كه با آن مواجه هستیم این است كه در هر مرحله از رشد در این دوران بایستی به چه نوع ورزشی با چه شدت و در چه سطحی از رقابت بپردازیم؟ مسئله مهم برای نوجوانان بیش تر بودن میزان آسیبهای گزارش شده در آن هاست. چنان كه در ورزشكاران بالیده تر (بر اساس مقیاس تانر) ممكن است به دلیل جرم یا سرعت بیشتر آن ها برخورد بیش تر باشد. عامل دیگر ضعیف شدن صفحه های نمو و متا فیز مجاور آن در دوره هایی است كه سرعت نمو به حداكثر می رسد. علاوه بر این تغییر نمو طولی عضلات نسبت به نمو طولی استخوانی در دوران جهش نمو باعث كاهش انعطاف پذیری عضلانی خصوصاً در عضلات دو مفصلی و صدماتی مثل التهاب زوائد استخوانی و سندروم های استفاده مفرط می گردد. بنابراین بهتر است مربیان برای كاهش میزان آسیب ورزشكاران سرعت نمو آنان را مورد بررسی قرار داده  شدت تمرین را طی جهش نمو كاهش دهند.

خصوصیات جسمانی و روانی اجتماعی نوجوانان:

1.افزایش ناگهانی و سریع رشد

2. تكامل بهبود سیستم قبلی – تنفسی ، ظرفیت بی هوازی محدود است و قدرت تحمل آنان در برابر انباشتگی اسیدلاكتیك به تدریج در حال بهبود و افزایش است.

3.توانایی حركتی ظریف و ریز به طور مداوم در حال پیشرفت و توسعه هستند.

4. قسمت های مختلف بدن به صورت نامتناسب و به تعداد متفاوت از یكدیگر رشد می كنند.

5.در این دوره عضلات از نظر اندازه و حجم رشد كرده و بزرگتر می شوند سپس قدرت افزایش می یابد.

6. در این مرحله تغییرات گسترده ای در میزان تولید ترشح هورمونی وجود دارد.

7. نوجوانان ، بسیار خود محور هستند و اغلب تصور می كنند كه همواره تحت نظر یا برآورد یا ارزیابی هستند . این موضوع ممكن است منجر به بوجود آمدن احساس ترس و واهمه از شكست و ناكامی در آنان شود.

8.نوجوانان به تدریج در مورد توانایی های فكری و عقلی خود احساس اطمینان كرده و از این نظر خود را باور می كنند.

9.مدت زمان توجه و تمركز آنها در حال افزایش است.

10.مغز قادر است تا اطلاعات بصری را دقیق و سریع پردازش كند.

 

كیفیت فعالیت حركتی در سنین 11 تا 14 سالگی:

1.ورزشكاران باید در انوع مختلفی از تمرینات رشته خاص ورزشی خود و همچنین سایر ورزشها شركت نمایند كه به آنها كمك می كند تا زیر بناء ورزشی خود را بهتر و مستحكم تر پایه ریزی كنند.

2.در این مرحله حجم و شدت تمرینات باید به تدریج افزایش یابد.

3.تمرینات باید طوری طراحی شوند كه ورزشكاران را با تدابیر و تاكتیك های پایه و اساسی آشنا كنند همچنین باعث توسعه و تقویت فرآیند پیشرفت و تكامل مهارتها شوند.

4.در تمرینات توسعه و بهبود انعطاف پذیری،  هماهنگی و تعادل باید مورد تأیید قرار گیرد.

5.در طی جلسات تمرین و مسابقات باید فرصت هایی را فراهم كنیم تا نوجوانان بتوانند

عرض اندام كنند:

 

1.الف )از قرار دادن آنان در موقعیت هایی كه امكان تحقیر  وجود دارد بپرهیزید.

2.ب)تمرینات باید طوری طراحی شوند كه قدرت عمومی آنان افزایش یابد. پایه ریزی و ایجاد زیر بنا برای افزایش نیرو و قدرت در آینده در این مرحله از رشد و پیشرفت ورزشكاران شروع می شود. (تمرینات با استفاده از وزن بدن ، تكرار زیاد تمرینات با وزنه كه با مقاومت پایین انجام شود)

3.پ)در این مرحله تمرینات افزایش ظرفیت هوازی طراحی می گردد تا در مرحله تخصصی شدن احتیاجات و تقاضاهای تمرین و مسابقه را پاسخ گو بوده و تحمل كنند.

4.ت)نوجوانان در این مرحله با تمرینات بی هوازی و سبك روزمره آشنا شوند لیكن نبایداین تمرینات فشار بیش از حدی را بر سیستم انرژی اسید لاكتیك بی هوازی آنها تحمیل كند.

5.ث )از شركت دادن این گروه سنی در مسابقات و رقابت هایی كه فشار زیادی را به ساختمان بدن آنان وارد می كند اجتناب كنید.

6. ج)سعی شود در برنامه تمرینات تمركز حواس و كنترل توجه ورزشكاران را تقویت كنید.

7. خ)ورزشكاران را در موقعیت های رقابتی شاد و مفرح قرار دهید.

مرحله تخصصی شدن 15 تا 18 سالگی:

در این مرحله ورزشكاران قادر خواهند بود نیازها و تقاضاهای تمرینات و رقابت های دشوارتر و شدید تر را تحمل كنند. بهترین و بیشترین تغییرات ایجاد شده در تمرینات، در طی این مرحله اتفاق می افتد. ورزشكارانی كه در مراحل گذشته در یك برنامه تمرینی مناسب و جامع شركت كرده اند كه تأكید آن بیشتر بر رشد و تكامل چند جانبه و كامل بوده است، در این دوره می توانند بیشتر انجام تمرینات و فعالیت هایی را شروع كنند كه هدف ویژه آنها، رشد و توسعه عملكردی  پیشرفته و برتر ، یعنی رسیدن به مرحله اوج اجرا است.

خصوصیات جسمانی و روانی در مراحل تخصصی شدن:

1.     سیستم قلبی – تنفسی تقریباً در حال تكامل و رسیدن به اعلای رشد خود بوده و در بعضی موارد كاملاً رشد كرده است و به حد نهایی خود رسیده است.

2. در این مرحله توانایی تمرین در سیستم اسید لاكتیك بی هوازی وجود دارد.

3.در اواخر این دوره فرایند استخوان سازی تقریباً كامل می شود.

4. در این شرایط سنی نوجوان نیاز دارد تا از سوی گروه و دوستان خویش شناخته شده و مورد پذیرش قرار گیرد.

5. ظرفیت و توانایی عقلی و فكری مانند تفكر شناختی ، حافظه، تفكر واگرا، تفكر همگرا و ارزیابی و سنجش به مقدار زیادی عملكردی تر و كارآمد تر است.

6.مهارت های تصمیم گیری و هدایت و رهبری تكامل و پیشرفت بیشتری دارند.

كیفیت فعالیت های حركتی از سنین 15 تا18

رشد و پیشرفت ورزشكاران را در طی این مرحله به دقت كنترل كنید در این مرحله ورزشكاران تدابیری را برای پاسخگویی به نیازها و تقاضای های جسمانی و روانی افزایش تمرین و مسابقه طراحی كرده و یا توسعه خواهند داد. لیكن آنها هنوز نسبت به مشكلات و مسائل جسمانی و روانی ناشی از پر تمرینی حساس یا ضعیف و آسیب پذیر هستند.

1.تمرینات باید طوری طراحی شوند كه توانایی های حركتی عمده و اصلی ورزشی مانند قدرت ، ظرفیت بی هوازی،  هماهنگی های ویژه و انعطاف پذیری پویا را اصلاح كرده و توسعه دهند.

شدت تمرین باید سریع تر از حجم آن افزایش یابد با این وجود هنوز هم این افزایش باید به تدریج و نسبتاً آرام صورت گیرد. ورزشكاران باید آمادگی لازم برای انجام فعالیت یا مهارت ویژه با نظم و هماهنگی و سرعت صحیح و مناسب داشته باشند. تمرینات باید كاملاً مشابه

1.اعمال و فعالیتهایی باشد كه در طی مسابقه اتفاق می افتد. خستگی، پیامد طبیعی تمرینات شدید است. ولی ضرورت دارد كه از رسیدن ورزشكاران به وضعیت فرسودگی و ناتوانی جلوگیری كرد.

2.ورزشكاران را در فرصت های ممكن و پیش آمده در تصمیم گیری ها شركت دهید.

3.تمرینات چند جانبه و كامل ، در این سن و مرحله بویژه در مرحله آمادگی عمومی در هر فصل تمرین، باید مورد تأكید باشند. با وجود این بیشترین اهمیت به ویژه طی دو مرحله ی آمادگی اختصاصی و مسابقات باید بر تخصصی شدن و به كارگیری روش های تمرینی و تكنیك هایی باشد كه باعث افزایش بازده و بهبود كارایی در رشته ی ورزشی منتخب می شوند.

4.ورزشكاران را تشویق كنید تا با برخی از جنبه های نظری و علمی تمرینات آشنا شوند.

5.افزایش و توسعه ی قدرت، باید در پاسخ به نیازهای اختصاصی ورزش شروع شود. پرورش و تقویت عضلاتی كه در هنگام اجرای مهارت های تكنیكی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند(عضلات اصلی) باید در این مرحله تأكید شود. ورزشكارانی كه با وزنه كار می كنند، می توانند در این مرحله تمریناتی را شروع كنند كه مستلزم تعداد تكرار های كمتر با وزنه های سنگین تر هستند. با وجود این ، تمرینات قدرتی بیشینه كه طی آنها حداكثر 4 تكرار در تمرین قابل اجرا است، به ویژه برای ورزشكارانی كه هنوز در حال گذراندن مرحله ی رشد خود هستند، توصیه نمی شود.

6.در این مرحله ، افزایش ظرفیت هوازی برای همه ی ورزشكاران توصیه می شود.

7.به تدریج ، حجم و شدت تمرینات بی هوازی را افزایش دهید. در این مرحله ورزشكاران قادر خواهند بود تجمع و انباشتگی اسید لاكتیك را بهتر تحمل كنند.

8.تكنیك های ورزشی ورزشكاران خود را اصلاح و تكمیل كنید. تمرینات ویژه ای را انتخاب كنید كه در طی اجرای این تمرینات ، مهارتها از نظر بیو مكانیكی صحیح و پر بازده و از نظر فیزیولوژیكی ، مؤثر و كارآمد باشند. مهارتهای تكنیكی دشوار و پیچیده باید به طور مداوم در طی جلسات تمرین، اجرا شود و در برنامه ی تمرینات تاكتیكی ویژه جای گرفته و در مسابقات نیز به كار روند.

9. تاكتیك های فردی وگروهی را توسعه دهید. همچنین در این مرحله، ورزشكاران باید خصوصیات خلاقیت و نوآوری، خویشتن داری، شور و هیجان، برتری طلبی، رعایت اصول اخلاقی و بازی جوانمردانه را در شرایط مسابقه و رقابت از خود نشان دهند.

10. به تدریج تعداد مسابقات و رقابت ها را افزایش دهید به گونه ای كه در پایان این مرحله ورزشكاران بتوانند به طور مكرر و پی در پی ، همانند یك ورزشكار بزرگسال، رقابت كرده و مسابقه دهند. همچنین در این مرحله، اهمیت دارد كه اهداف و مقاصدی را برای مسابقات تعیین كنید كه بر توسعه ی مهارتهای اختصاصی، تاكتیك های فردی و گروهی و توانایی های حركتی متمركز باشند. اگر چه در این مرحله كسب نتیجه و برنده شدن، بیش از گذشته اهمیت دارد، اما با وجود این ، نباید بیش از حد بر آن تأكیدكرد.

11. ورزشكاران باید در این مرحله، تمرینات ذهنی و فكری را نیز همپا با سایر تمرینات انجام دهند. همچنین باید فعالیتها و تمریناتی برای آنها طراحی و اجرا گردد كه باعث رشد و تقویت تمركز حواس، كنترل توجه، تفكر مثبت (خوش بینی)، خود تنظیمی، قدرت تجسم (پیش بینی) و افزایش انگیزه ی آنان شده و بدین شكل، عملكرد ورزشكاران را به ویژه در رشته ی ورزشی تخصصی، بهبود بخشند.

12. در اواخر این مرحله ورزشكاران نباید در تكنیك های اصلی و عمده مشكل خاصی داشته باشند. بنابراین مربی می تواند به تدریج در این مرحله از قالب معلم و آموزش دهنده ، بیرون آمده و نقش اصلی خود را به عنوان یك مربی بر عهده بگیرد.

                                                 باتشکر که تا اخر مطالعه کردید:»

                                                            مهندس نوری






نوع مطلب :
برچسب ها : ورزش،
لینک های مرتبط :


شنبه 2 خرداد 1394 :: نویسنده : مهندس شایلان نوری
نظرات ()
یکشنبه 8 شهریور 1394 06:14 ب.ظ
سلام
لطفا این متنو تا اخر بخونین
از وبلاگتون دیدن کردم مطالب خوبی توشه
ما یه شبکه اجتماعی داریم به نام فیس پلاک میخوایم توش فعالیت مفید کنیم و با بقیه شبکه ها متفاوت باشیم
ازتون دعوت میکنیم که مارو توی این راهمون همراهی کنین و توی سایتمون عضو و فعال باشید
منتظر حضورتون هستیم
www.facepelak.ir
با تشکر
شبکه اجتماعی فیس پلاک
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر